آشنایی با تکنولوژی WiFi

آشنایی با تکنولوژی WiFi

| نویسنده: ساسان: |

آشنایی با تکنولوژی WiFi

wifi
WiFi روش بیسیم برای ایجاد و اداره شبکه است که به آن شبکه سازی 802.11 و شبکه سازی بیسیم نیز گفته می شود . بزرگترین نقطه قوت WiFi ، سادگی آسان است . شما می توانید کامپیوترهای منزل یا محل کار خود را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل کنید .

اگر در دفتر کار خود یک شبکه داشته باشید ، روش های بسیار زیادی برای اتصال کامپیوترهای شبکه شما به هم وجود دارد .
WiFi روش بیسیم برای ایجاد و اداره شبکه است که به آن شبکه سازی 802.11 و شبکه سازی بیسیم نیز گفته می شود . بزرگترین نقطه قوت WiFi ، سادگی آسان است . شما می توانید کامپیوترهای منزل یا محل کار خود را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل کنید . کامپیوترهایی که شبکه را تشکلیل می دهند می توانند تا بیش از 100 فوت از هم فاصله داشته باشند .


در این مقاله ما در مورد دو جنبه متفاوت WiFi بحث خواهیم کرد . اول ما در رابطه با تکنولوژی پایه که امکان شبکه سازی WiFi را فراهم می کند بحث می کنیم .
سپس در مورد سخت افزار مورد نیاز برای ساخت شبکه WiFi توضیحاتی را ارائه می کنیم و سپس در مسیر درک مسائل مرتبط با تنظیم و دسترسی به یک WiFi hotspot در منزل به شما کمک می کنیم :


● شبکه Walkie_Talkie :
اگر می خواهید با شبکه سازی بیسیم در ساده ترین سطح آن آشنا شوید ، یک جفت Walkie_Talkie ارزان قیمت 5 دلاری را در نظر بگیرید . اینها رادیوهای کوچکی هستند که قادر به ارسال و دریافت امواج رادیویی می باشند . وقتی در یک Walkie_Talkie صحبت می کنید ، صدای شما توسط یک میکروفون دریافت می شود . سپس به شکل یک فرکانس رادیویی کد گذاری می شود و توسط آنتن آن ارسال می گردد . Walkie_Talkie دیگر می تواند امواج ارسال شده را توسط آنتن خود دریافت کند ، صدای شما را که به شکل امواج رادیویی کد گذاری شده decode کند و آن را از یک بلند گو پخش نماید .

یک Walkie_Talkie نمونه مثل این ، با قدرت سیگنالی در حدود 0.25 وات امواج را ارسال می کند و برد آنها می تواند و برد آنها می تواند به حدود 500 تا 1000 فوت برسد .

 

بیایید تصور کنیم که شما قصد دارید دو کامپیوتر را با استفاده از تکنولوژی Walkie_Talkie در یک شبکه به هم وصل کنید :
شما هر دو کامپیوتر با یک Walkie_Talkie تجهیز می کنید .
شما برای هر دو کامپیوتر روشی را برای مشخص نمودن اینکه آیا قصد ارسال یا دریافت امواج را دارد معین می نمایید .
شما روشی را بمنظور تبدیل کد های باینری ( دودویی ) 0 و 1 ها به دو beep متفاوت که Walkie_Talkie بتواند آنها را ارسال و دریافت کند و بین beep ها و 0 و 1 ها عمل تبدیل به انجام برساند مشخص می کنید .
این سناریو عملا کار می کند . تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که نرخ تبادل داده بسیار آهسته و کند است . یک Walkie_Talkie 5 دلاری برای کار با صدای انسان طراحی شده است ، بنابراین شما نمی توانید حجم زیادی از داده ها را به این روش ارسال کنید . شاید 1000 بیت در ثانیه .


● تکنولوژی رادیویی WiFi :
رادیوهایی که در WiFi استفاده می شود خیلی با رادیوهای بکار رفته در Walkie_Talkie های 5 دلاری متفاوت نیست . آنها از توانایی ارسال و دریافت برخوردار هستند . آنها دارای قابلیت و توانایی تبدیل 0 و 1 ها به امواج رادیویی و سپس تبدیل آنها به 0 و 1 ها هستند .


تفاوت های عمده بین رادیوهای WiFi و Walkie_Talkie ها وجود دارد :


رادیوهای WiFi که با استاندارد های 802.11b و 802.11g کار می کنند در 2.4GHz امواج را ارسال می کنند ، در صورتیکه آنهایی که از استاندارد 802.11a تبعیت می کنند در 5GHz امواج را ارسال می نمایند . Walkie_Talkie های عادی عموما در 49MHz کار می کنند . فرکانس بالاتر امکان نرخ های داده ای بالاتر را فراهم می کند .

رادیوهای WiFi از تکنیک های کد گذاری پیشرفته تری استفاده می کنند که بنوبه خود موجب نرخ های داده ای بالاتری می شود . برای 802.11a و 802.11g ، تکنیک بکار گرفته شده ، multiplexing OFDM نام دارد . برای 802.11b این تکنیک با عنوان : Complementary Code Kying شناخته می شود .


رادیوهای بکار رفته در WiFi از قابلیت تغییر فرکانس ها برخوردار هستند .
کارت های 602.11b میتوانند مستقیما بر روی هر یک از این سه باند ارسال شوند ، یا می توانند پهنای باند رادیویی در دسترس را به چندین کانال و hop frequency بین آنها تبدیل کنند . مزیت frequency hopping در این است که در مقابل اختلال و پارازیت بسیار ایمن تر است و به چندین عدد از کارت های WiFi اجازه می دهد بطور همزمان و بدون ایجاد اختلال در کار هم با یکدیگر مکالمه کنند .


بدلیل اینکه آنها امواج را با فرکانس های بسیار بالاتری در مقایسه با Walkie_Talkie ها ارسال می کنند ، و بدلیل تکنیک های کدگذاری بکار رفته در آنها ، رادیوهای WiFi می توانند در هر ثانیه داده های بسیار زیادی را اداره و کنترل کنند .
802.11b می تواند تا 11 مگابیت در ثانیه ( اگر چه 7 مگابیت درثانیه معمول تر است ، و 802.11b در صورتیکه اختلال زیادی وجود داشته باشد تا کمتر از 1 یا 2 مگابیت در ثانیه تنزل می کند ) را handle کند . 802.11g و 802.11a می توانند تا 54 مگابیت در ثانیه را handle کنند ( اگر چه 30 مگابیت در ثانیه معمول تر است ) .


شما ممکن است از اینکه نامگذاری از کجا نشات گرفته است دچار کنجکاوی شوید . انستیتوی مهندسان الکتریک و الکترونیک استانداردها را ایجاد می کند ، و آنها این استانداردها را به شکل منحصر به فردی شماره گذاری می کنند . استاندارد 802.11 شبکه های بیسیم را در بر می گیرد.

حروف b،a و g به سه نوع استاندارد متفاوت اشاره می کنند :
802.11b اولین نسخه ای بود که به بازار مصرف رسید و کندترین و ارزان قیمت ترین در بین این سه استاندارد محسوب می شود . همانگونه که در بالا اشاره شد ، 802.11b در 2.4GHz ارسال می شود و می تواند تا 11 مگابیت در ثانیه را کند .
802.11a نسخه بعدی این استاندارد بود که در 5GHz عمل می کند و قادر است تا 54 مگابیت در ثانیه را handle کند .
802.11g تلفیقی از هر دو مورد قبل است که در 2.4GHz عمل می کند اما دارای سرعت 54 مگابیت در ثانیه ای 802.11a است .


خوشبختانه ، تمام این تکنولوژی های رادیویی در کارت WiFi گنجانده شده است که کاملا هم مخفی است . در واقع ، WiFi ، یکی از ساده ترین تکنولوژی هایی است که شما از آن استفاده کرده اید


● اضافه کردن WiFi به یک کامپیوتر :
یکی از بهترین چیزها در مورد WiFi سادگی آن است . تعداد زیادی از Laptop های جدید با کارت WiFi داخلی به بازار عرضه شده اند. در بسیاری از موارد شما برای شروع کار با WiFi مجبور به انجام هیچ کاری نیستید.

همچنین افزودن یک کارت WiFi به یک laptop قدیمی تر یا به یک کامپیوتر رومیزی بسیار ساده است . کاری که باید انجام دهید عبارت است از :
یک کارت شبکه 802.11b ، 802.11a یا 802.11g بخرید . 802.11g از مزیت سرعت های بالاتر و قابلیت کار و تطابق مناسب در تجهیرات 802.11b برخوردار است .
برای یک laptop ، این کار بطور معمول یک کارت PCMCIA که آن را در شکاف PCMCIA کامپیوتر قابل حمل خود قرار می دهید خواهد بود . یا می توانید یک آداپتور بیرونی کوچک خریداری کنید و آن را به یک درگاه USB وصل کنید .
برای یک کامپیوتر رو میزی ، شما می توانید یک کارت PCI که آن را در داخل کامپیوتر نصب می کنید خریداری کنید و یا یک آداپتور بیرونی کوچک که می توانید از طریق کابل USB آن را به کامپیوتر متصل کنید تهیه نمایید .
کارت را نصب کنید .
درایورهای کارت را نصب کنید .
به hotspot دسترسی پیدا کنید .


یک hotspot عبارت است از یک نقطه برای یک شبکه WiFi که یک جعبه کوچک است که به اینترنت متصل شده است . این جعبه شامل یک رادیوی 802.11 است که می تواند بطور همزمان با بیش از 100 کارت 802.11 صحبت کند . در حال حاضر WiFi hotspot های زیادی در مکان های مثل رستوران ها ، هتل ها ، کتابخانه ها و فرودگاه ها وجود دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: wifi, آشنایی با تکنولوژی WiFi, درباره وای فای,